Sunday 5 January 2014

Hujan petang...


Petang ini......mendung
Sinar mentari menyelinap dibalik awan,
Awan membisu muram.
Melihat diatas sana....mengerikanKumpalan tebal memberi aku rasa gundah
Dikamar nan sepi ini..
Aku duduk merenung dicelah jendela
Dingin angin meniup sepoi sepoi
Membuat aku rasa ...
Bagai di kaki Gunung Kinabalu..
Kawanan awan ngeri menampakkan kemuraman
Oh! Hujan,
Betapa aku yang kedinginan
Kau membawa lagi dingin mu
Yang menyejukkan seluruh tubuh ku
Titik demi titik...dan titisan mu
Mula membasahi permukaan...
Kanak kanak riuh diluar...
Tanpa dentuman guruh yang ganas...
Bahkan kilauan kilat yang berbisa pun tiada
Memulakan aksi mereka dengan titisan mu yang..
Mungkin menyeronokkan mereka....
Beberapa ketika kau mula menghilang
Walau tanpa dendangan...
Sehingga gemersik yang kau turunkan
Indah pada mereka..
Ngeri bagi aku yang kedinginan..
Oh!...hujan...
Sampaikan salamku ..
Pada yang turun diufuk barat...


....sakagliwan5...
   050114

No comments:

Post a Comment